Pages

Friday 8 March 2013

DI MANA SKOP KERJAYA ANDA SELEPAS SPM?

Tanggal 20 Mac 2013, akan diumumkan keputusan SPM 2012. Pasti pelajar lepasan SPM gentar dan takut apabila keputusan SPM dah keluar nanti. Persoalannya,selepas keputusan SPM keluar, di mana anda harus pergi? adakah anda sambung belajar ke tingkatan enam? Jika anda sambung ke tingkatan 6, adakah ia akan menjamin anda untuk melayakkan diri anda mendapat segulung ijazah?

atau anda mahu sambung diploma? dengan adanya diploma , anda mempunyai ilmu pengetahuan dan kemahiran yg cukup utk mendalami kerjaya anda yg idam-idamkan,,,dan anda tidak rasa takut lagi untuk menyambung pengajian anda ke peringkat ijazah dan diploma lanjutan-tahap 5(utk bdg kemahiran)...

tapi, di mana skop kerjaya anda? Negara Malaysia memerlukan pekerjaaan yg sering ditawar mengikut  kehendak bagi sesebuah syarikat... Berdasarkan piramid kerjaya di atas, peluang pekerjaan yg lebih tinggi berdasarkan kehendak industri adalah pekerjaan pra-profesional. 

Antara contoh pekerjaan pra-profesional yang menjadi tumpuan untuk pencari kerja masa kini ialah Pembantu Peribadi (Personal Assistant), Pegawai /Pembantu Latihan (Training Executive/Assistant), Setiausaha (Secretary),Pegawai Operasi (Operation Officer),Pembantu Tadbir (Administrative Assistant),Kerani Am (General Clerk),Eksekutif Pentadbiran (HR Executive), Pelatih Pentadbiran (Management Trainee), dan sebagainya....

Pekerjaan bagi buruh kasar memang banyak di negara kita termasuk pekerja-pekerja kilang, pembantu jualan barangan dan lain-lain yang hanya mempunyai kelayakan setaraf kelulusan sijil SPM dan PMR sahaja.

Manakala pekerjaan profesional adalah Manager Eksekutif, CEO Syarikat, Doktor, Guru, Jururawat yang sememangnya peluang pekerjaan sangat terhad. Hanya individu yang berkelayakan dan profesional sahaja yang terpilih.

Semua keputusan di tangan anda. Di mana Kerjaya anda selepas SPM? adakah anda di tangga profesional(peluang pekerjaan terhad)? atau di tangga pra-profesional (peluang pekerjaan meluas dgn gaji yg berpatutan)? atau di tangga buruh kasar( peluang kerja luas utk lepasan spm dengan gaji yg tahap rendah)?

TAHUKAH ANDA?
PELUANG PEKERJAAN YANG SERING MEMENUHI KEHENDAK INDUSTRI DENGAN ADANYA KELULUSAN DIPLOMA DENGAN TANGGA GAJI SEKITAR RM1200 SEHINGGA RM1800....

DIPLOMA YG DIMAKSUDKAN ADALAH:-
-DIPLOMA PENTADBIRAN PEJABAT
-DIPLOMA PENGURUSAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
-DIPLOMA PERAKAUNAN
-DIPLOMA KREATIF MULTIMEDIA
-DIPLOMA PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
-DIPLOMA EKSEKUTIF SISTEM MAKLUMAT
-DIPLOMA MULTIMEDIA
-DIPLOMA MEKATRONIK (gabungan kejuretaraan elektonik,mesin dan robotik)

Daftar Online dengan menekan Link di bawah, untuk kemasukan semester 1, Pengambilan Sekarang
https://docs.google.com/forms/d/1TyC-xKK4_InYkSfQQtbYPAnGE8yj1BMCkWZ-l5dPpMU/viewform?pli=1
SEMOGA IMPIAN ANDA AKAN TERCAPAI DEMI KEGEMILANGAN KERJAYA ANDA PADA MASA HADAPAN




No comments:

Post a Comment

About Me

Banting, Selangor, Malaysia
College MCS didaftarkan atas nama Prudent Communication Sdn. Bhd. pada 13.03.1997 dan secara rasminya telah mendapat pengiktirafan sebagai salah sebuah Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (IPTS). No. Rujukan kelulusan penubuhan IPTS daripada Jabatan Pendidikan Swasta (JPS) ialah KP(JPS)5195/IPTS/899. College MCS menubuhkan Unit Career & Academic Development ( CADev ) bagi menyelaraskan kandungan kursus supaya sentiasa memenuhi tuntutan dan kehendak sektor industri. Dengan itu, para graduan dari College MCS akan lebih bersedia kerana dilengkapi dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran yang bakal menjamin kerjaya mereka dalam sektor awam dan swasta.