Pages

Friday 1 March 2013

PROGRAM DIPLOMA KEMAHIRAN (Kementerian Sumber Manusia)

1)DIPLOMA EKSEKUTIF SISTEM MAKLUMAT
( DIPLOMA IN EXECUTIVE INFORMATION SYSTEM)

  • melatih dan menyediakan pelajar agar lebih bersedia untuk diserap ke pelbagai bahagian pentadbiran, pengurusan dan operasi yang kini amat berkait rapat dengan penggunaan teknologi maklumat (ICT).
  • menbantu para pelajar lepasan SPM agar mendapat pendedahan dan bimbingan bermula daripada asas sehingga ke praktikal. Konsep pembelajaran juga amat dan lebih focus pada bahagian pengurusan pejabat,pengendalian dan sistem maklumat.
SYARAT KELAYAKAN :
  1. LEPASAN SPM
  2. LULUS BM atau BI dalam SPM
KEISTIMEWAAN MEMILIH DIPLOMA EKSEKUTIF SISTEM MAKLUMAT

DESM - dirangka dengan pengisian modul terancang dan teratur.
 Modul yang dirangka akan membantu para pelajar mengenal pasti cara atau langkah yang    betul dalam pengendalian aduan pelanggan,pemeriksaan fasiliti dan pengurusan peralatan    sistem maklumat.
 Setiap modual yang diajar mempunyai skop tertentu agar pelajar dapat memahami pengisian    yang diajar.

2) DIPLOMA PENGURUS KREATIF MULTIMEDIA
(DIPLOMA IN MULTIMEDIA CREATIVE SYSTEM)

  • Melahirkan para graduan professional, kreatif dan mahir dalam setiap aspek reka bentuk multimedia sejajar dengan pertumbuhan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).
  • enyediakan pendidikan dan latihan bersepadu berteraskan multimedia grafik selaras dengan kehendak industri awam atau swata yang memerlukan tenaga pakar dan mahir dalam bidang ini.
SYARAT KELAYAKAN
  1. LEPASAN SPM
  2. LULUS BM atau BI dalam SPM
KEISTIMEWAAN MEMILIH PROGRAM DIPLOMA PENGURUS KREATIF MULTIMEDIA
Pendedahan kepada pelajar terhadap elemen-elemen multimedia:
 Grafik & Visual - Konsep, elemen dan teknik dalam reka bentuk dan reka letak grafik atau    multimedia interaktif bagi penghasilan karya grafik seperti risalah, banner, bunting atau laman    web
 Typografi/Teks - Merangkumi segala jenis bentuk muka taip, saiz dan prinsip asas typografi    yang boleh diaplikasikan kepada hasil mengikut kesesuaian.
 Audio - Mengaplikasikan pengguna audio dalam persembahan multimedia dan interaktif yang    menarik menggunakan persisan tertentu untuk menghasilkan nada, muzik, ringtone dalam    format MP3, MP4, Winamp dll.
 Video - Aspek teknikal, kesan-kesan khas atau editing menggunakan perisai tertentu bagi    menghasilkan format dikehendaki dalam Media Player, Real Player dan sebagainya.
 Animasi - Penghasilan karektor/watak kartun menggunakan perisian tertentu dan    mendedahkan para pelajar kepada pembuatan sesuatu frame, ‘story line’ atau jalan cerita    beranimasi.

3) DIPLOMA MEKATRONIK
(DIPLOMA IN MECHATRONIC)

  • Melatih para pelajar dengan ilmu dan kemahiran sebagai persediaan menjadi juruteknik yang dapat diserapkan kepada sektor industri pembuatan atau pengeluaran dalam industri sebenar
  • Pembelajaran merangkumi aspek dari segi 'automation' seperti PLC. Pneumatic & Hydraulic, Servo System dan lain-lain subjek berkaitan.
SYARAT KELAYAKAN
  1. LEPASAN SPM
KEISTIMEWAAN MEMILIH PROGRAM DIPLOMA MEKATRONIK
  • Safety & Health - Keselamatan & Kesihatan ditempat kerja dengan penekanan aspek    keselamatan.
 Electrical Sytem - Mahir mengendalikan system berasaskan eletrik,menyelenggara & baik    pulih peralatan elektrik.
 Measuring Instrument - Mengendalikan peralatan pengujian,menjaga keselamatan    peralatan dan penyelenggaraan.
 Troubleshoot - Kaedah mencari kerosakkan melalui symptom yang boleh diperolehi melalui    pancaindera & peralatan pengukuran.
 Insdustrial Maintenance - Mengendalikan penyelenggaraan, mengurus organisasi dan    menjalankan aktiviti penyelenggaraan.
 Servo System/ Tooling System - Menjalankan servis pada peralatan mesin &    kelengkapan, menggunakan peralatan dengan kaedah yang betul.

4) SIJIL PENYEDIAAN MAKANAN DAN MINUMAN*
(CERTIFICATE OF FOOD AND BAVARAGE)

KELAYAKAN

  1. LEPASAN SPM
*maklumat kursus/sijil ini akan dipaparkan dalam blog ini pada masa akan datang....

PROGRAM DIPLOMA DAN SIJIL INI TELAH MENDAPAT KELULUSAN DARIPADA JPK, KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA...
DAFTAR SEKARANG, KUOTA TERHAD, BOLEH DAFTAR SECARA ONLINE. 
SILA TEKAN LINK DI BAWAH:

SEMOGA IMPIAN ANDA AKAN TERCAPAI DEMI KEGEMILANGAN KERJAYA ANDA PADA MASA HADAPAN

No comments:

Post a Comment

About Me

Banting, Selangor, Malaysia
College MCS didaftarkan atas nama Prudent Communication Sdn. Bhd. pada 13.03.1997 dan secara rasminya telah mendapat pengiktirafan sebagai salah sebuah Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (IPTS). No. Rujukan kelulusan penubuhan IPTS daripada Jabatan Pendidikan Swasta (JPS) ialah KP(JPS)5195/IPTS/899. College MCS menubuhkan Unit Career & Academic Development ( CADev ) bagi menyelaraskan kandungan kursus supaya sentiasa memenuhi tuntutan dan kehendak sektor industri. Dengan itu, para graduan dari College MCS akan lebih bersedia kerana dilengkapi dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran yang bakal menjamin kerjaya mereka dalam sektor awam dan swasta.